Asertywność – jak rezygnować, żeby zyskać

A

Trudny temat, który będę omawiał z perspektywy człowieka ciągle nad asertywnością pracującego :).

W momencie, gdyż tworzysz biznes chciałbyś zapewne swoją ofertę kierować do wszystkich… dosłownie wszystkich. Boisz się zawęzić swoje działania, żeby przypadkiem nie stracić kogoś, kto potencjalnie może być zainteresowany Twoją ofertą. Kończy się na tym, że oferta jest dla wszystkich, a finalnym rozrachunku dla nikogo. To sprawia, że oferta jest… nijaka. Masz przez to sporo problemów. Choćby kłopot z określeniem grupy docelowej w działaniach marketingowych, przez co kampanie reklamowe są kosztowne i mało efektywne. Ciężko Ci budować społeczność wokół tak rozległej tematyki itd. itp.

Jak to wyglądało u mnie

W swojej karierze przez dłuższy czas działałem w dokładnie w taki sposób. Prowadząc agencję interaktywną imaliśmy się przeróżnych zadań. Robicie grafikę? Pewnie! A może spakujecie i wyślecie 300 paczek? Oczywiście! Zajmowaliśmy się wszystkim, bo w końcu to pieniądze. Jak można odmówić! Jeśli nie mieliśmy o czymś pojęcia, szukaliśmy podwykonawców, którzy zrobiliby to za nas. Krążyliśmy od tematu do tematu nie rozwijając konkretnych kompetencji, które w przyszłości mogłyby nam zapewnić stały dochód. Nie rozwijaliśmy wewnętrznego, wyspecjalizowanego zespołu, tylko szukaliśmy kolejnych podwykonawców.

Również przy rozwoju marki OpiekunBloga na pewnym etapie musiałem nauczyć się asertywności. Jak już wspomniałem w poprzednim wpisie, musiałem podjąć trudną decyzję o rezygnacji z klasycznych zleceń tworzenia stron czy blogów na rzecz bardziej pasywnych usług jak hosting, domeny czy gotowe sklepy. Wierz mi, ciężko jest odmawiać realizacji kolejnego projektu w momencie, gdy zapytań masz tyle, że mógłbyś spokojnie zatrudnić kolejne 5 osób. Mało tego! Te zapytania spływają same, bez żadnego marketingu. 0 zł na promocję. I weź w takiej sytuacji odmów! Weź zrezygnuj z pewnego dochodu mając z tyłu głowy, że niektórzy wydają grube środki, żeby jakieś zlecenie pozyskać… Nie bez powodu wyjście z usług zajęło mi ponad rok. Z jednej strony były projekty i zobowiązania, z których należało się wywiązać. Z drugiej jak odmówić stałej Klientce, z którą pracujesz od lat :)? Zdarzało się, że odmawiałem komuś mailem, potem ta sama osoba dzwoniła z pytaniem dokładnie o to samo… Naturalnie, w mailu łatwiej odmówić, niż w bezpośredniej rozmowie… pewnie wiesz jak często się to kończyło :).

To bardzo trudne, ale gdyby nie asertywność właśnie, nie byłbym w miejscu, w którym teraz jestem.

Myślę, że Ty też często (a może właśnie teraz) zmagasz się z takimi decyzjami. Decyzjami, które są kluczowe. To od nich zależy czy w perspektywie czasu ruszysz w końcu do przodu czy raczej utkniesz w martwym puncie. Jeśli siedzisz po godzinach, bierzesz kolejne projekty, nie masz na nic czasu, a i finansowo wszystko nie spina się tak, jak to sobie wymarzyłeś, może warto wcisnąć pauzę i pomyśleć. Czy odmawiając pewnych rzeczy, także sobie, nie mógłbyś wytyczyć nowego kierunku? Bardziej efektywnego, satysfakcjonującego. Może na początku będzie ciężko, może Twoje dochody spadną, ale jeśli masz jasny cel to może warto?

Jak zatem podejść do tematu?

Osobiście uważam, że tworząc biznes warto skupiać się na niszach. Jak widzisz, OpiekunBloga jest ofertą skierowaną do Blogerów. O ile hosting i domeny nie są niczym innowacyjnym, to dzięki specyficznej grupie docelowej, komunikacji i kilku innym czynnikom wszystko spina się w całość i działa bardzo sprawnie.

Zatem, jeśli chcesz stworzyć lub zmodyfikować swój biznes, pomyśl o tym jak możesz się wyspecjalizować, jak możesz wyróżnić swoją ofertę. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żeby być innowacyjnym w powszechnym rozumieniu tego słowa. Wiele osób rezygnuje już na starcie, bo nie ma innowacyjnego pomysłu, który zrewolucjonizuje rynek. Bo “wszystko już jest”, bo konkurencja, bo to, bo tamto… Czytaj, myśl, analizuj. Krótko mówiąc kombinuj! Często asertywność wobec swoich wyborów może być tym kluczowym czynnikiem.

Jeśli jesteś fryzjerem? Otwórz salon z abonamentem na strzyżenie lub wyspecjalizuj się tylko we fryzurach ślubnych lub innych okolicznościowych. Dorzuć do tego paczki kosmetyków do pielęgnacji w odnawialnym pakiecie i już masz coś ciekawego. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię to wysyłaj świeże kwiaty do biur w modelu subskrypcyjnym. Zobacz jak łatwo określisz grupę docelową i stworzysz ściśle targetowaną kampanię promocyjną na biznes lokalny.

Wszystko da się fajnie i efektywnie zrobić, jeśli tylko trochę pomyślisz i masz w sobie odrobinę asertywności, również wobec siebie. Wszystko po to, żeby nie ulec masowości. Wybierz konkretną niszę, grupę do której wiesz jak dotrzeć i działaj.

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Patryk KoziołJoanna Recent comment authors
  Powiadomienia  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Joanna
Gość
Joanna

Panie Patryku,
czy może polecić Pan firmę tworzącą strony?
Będę wdzięczna za namiar!
Joanna

Patryk Kozioł
Gość
Patryk Kozioł

Odpisałem w mailu :).